niedziela, 10 maja 2009

Supersoczyste udka z kurczaka z salatka z bialej kapusty i orzechami



Dzis w Niemczech wszystkie mamy obchodza swoje swieto. Pomimo, ze jestem mama dopiero od 10 miesiecy, moj maly Synek pamietal juz o mnie :-) Nie obylo sie bez drobnych upominkow, bukiecika polnych kwiatkow, przytulen i slodkich buziakow. A wszystko to dzieki pomocy Tatusia :-) 
Piekna pogoda sprawila, ze jedlismy dzis obiad na tarasie. Bylo swiatecznie i troche piknikowo. Supersoczyste udka z kurczaka, pieczone ziemniaki a do tego salatka z bialej kapusty z orzechami... Przepis na udka i salatke znalazlam w ksiazce Nigelli Lawson "Nigella exspress". Robilam te udka juz wielokrotnie i za kazdym razem efekt byl wysmienity. Udka zawsze byly niesamowicie soczyste dzieki maslance, w ktorej spedzily noc :-) A salatka...dla mnie powalajaca. Wszystko to za sprawa syropu klonowego, ktory dodawany jest do sosu. Pamietam, ze kiedy pierwszy raz powachalam syrop klonowy w mojej glowie pojawilo sie skojarzenie z klejem w malej, szklanej, brazowej buteleczce, ktorego w szkole podstawowej uzywalam na ZPT :-) Zapach mnie odrzucil, smak zauroczyl. No i do tego jeszcze orzechy... Uwielbiam orzechy niezaleznie od ich rodzaju i sposobu, w jaki zostaly wykorzystane. Orzechowe lody, ciasta, kremy, orzechy w salatkach, wytrawnych wypiekach... Mozna by wyliczac bez konca. Jedno jest pewne - zwasze znajdzie sie na nie amator: JA :-)
Do salatki dodaje rozne rodzaje orzechow: raz sa to orzechy pekan, innym razem wloskie. Zdarza sie, ze nie siekam ich lecz tylko kroje na polowki. Zamiast cebulki dymki natomiast dodaje, tak jak dzis, pora. Cebulka dymka lub por dodaja salatce ostrawy posmak, ktory swietnie komponuje sie ze slodycza sosu.  Nie robilam jeszcze nigdy tych potraw z wykorzystaniem pelnej listy podanych przez Nigelle skladnikow. Znow pominelam kminek i seler naciowy, do ktorego jeszcze nie do konca przekonalam sie smakowo.

Supersoczyste udka z kurczaka
Skladniki na 6 porcji:
12 udek z kurczaka (ok. 1,25 kg)
500 ml maslanki
60 ml + 2 lyzki oliwy
2 zabki czosnku (obrane i przecisniete przez praske)
1 lyzka swiezo zmielonego pieprzu
1 1/2 lyzeczki soli
1 lyzeczka mielonego kminku
1 lyzka syropu klonowego

Udka z kurczaka wlozyc do duzej plastikowej torebki do zamrazania produktow. Wlac maslanke, 60 ml oliwy, dodac przecisniety przez praske czosnek, sol i pieprz. Posypac mielonym kminkiem i wlac syrop klonowy. Zawiazac torebke i wszystko doladnie wymieszac tak aby marynata dobrze pokryla mieso.

Wstawic mieso do lodowki i marynowac 2 godziny (najkrocej 30 min; ja zostawiam mieso w marynacie na cala noc). 

Rozgrzac piekarnik do temp. 220 °C. Zaroodporna forme do zapiekanie wylozyc folia aluminiowa. Udka wyjac z torebki, dobrze osaczyc z marynaty i ulozyc w naczyniu. Skropic mieso 2 lyzkami oliwy i piec ok. 30 min. (ja pieke zawsze 40 min.) az zbrazowieja.

Udka sa doskonale na cieplo i na zimno.


Salatka z bialej kapusty z orzechami pekan

Skladniki na 6 porcji:
1 glowka bialej kapusty (ok. 1 kg)
2 marchewki
2 lodygi selera naciowego
 4 cebulki dymki
200 g majonezu
4 lyzki maslanki
2 lyzki syropu klonowego
2 lyzeczki octu jablkowego
sol
pieprz
100 g orzechow pekan (grubo posiekanych)

Kapuste poszatkowac. Marchewki obrac, zetrzec na tarce o duzych oczkach. Cebulke dymke pokroic w cieniutkie krazki. 

Majonez wymieszac z maslanka, syropem klonowym i octem jablkowym. Polac warzywa, wymieszac. 

Doprawic salatke do smaku sola i pieprzem, dodac posiekane orzechy.



4 komentarze:

  1. Szykuję się dzisiaj do zrobienia udek z tą sałatką, wyglądają bardzo smakowicie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Mich - witam na moim blogu :) I zycze smacznego :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W sobotę zaserwuję tego kurczaczka.
    Wygląda apetycznie.
    Zgłodniałam chodząc po Twoim blogu Majuś.
    Piękny ten Twój blog !!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. kurczaczek piękny :)
    polecam też kuraka z grilla ;)
    http://www.zgrilla.pl/category/kurczak-z-grilla/udka-z-grilla/

    OdpowiedzUsuń