czwartek, 28 czerwca 2018

Zupa pomidorowa z kasza manna i kolendra.


Sycaca i gesta zupa pomidorowa z dodatkiem kaszy manny. Przyprawiona kuminem, kolendra i suszonym tymiankiem. To nietypowe ale bardzo smaczne polaczenie znalazlam w jednej z ksiazek Yotama Ottolenghi. Goraco polecam :)



Zupa pomidorowa z kasza manna i kolendra
*inspiracja: Y. Ottolenghi "Genusvoll vegetarisch" (ang. klik) (z moimi zmianami)

Skladniki na 6 porcji:
3 lyzki oliwy
1 srednia cebula
2 lyzeczki mielonej kolendry
2 lyzeczki mielonego kuminu
1,5 lyzeczki slodkiej mielonej papryki
1 lyzeczka suszonego tymianku
50 g swiezej kolendry
2 lyzki koncentratu pomidorowego
1 puszka krojonych pomidorow (400g)
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz
1,5 lyzki cukru
150 g kaszy manny
1,5 lyzki soku z cytryny
3 lyzki jogurtu greckiego (do podania)

Cebule obrac, posiekac. Kolendre oplukac, oderwac listki od galazek, rowniez posiekac.

Rozgrzac oliwe w duzym garnku, wrzucic cebule, dodac mielona kolendre, kumin, mielona papryke, tymianek i polowe posiekanej swiezej kolendry. Smazyc na srednim ogniu, ciagle mieszajac, az cebula bedzie miekka. Dodac koncentrat pomidorowy, dusic kolejna 1 min.

Dodac krojone pomidory, doprawic do smaku sola i swiezo mielonym pieprzem, dusic przez pare minut. Na koniec wlac 1,5 l wody, dodac cukier, zagotowac i gotowac pod przykryciem przez 20 min.

Zdjac pokrywke z garnka, ciagle mieszajac (najlepiej za pomoca trzepaczki) wsypywac powoli kasze. Gotowac kolejne 10 min., ciagle mieszajac, aby nie porobily sie z kaszy grudki.

Jesli zupa wydaje sie za gesta mozna rozrzedzic ja woda. Przed podaniem ponownie doprawic zupe do smaku sola, pieprzem i sokiem z cytryny. Rozlac zupe do miseczek. Podawac z kleksem jogurtu greckiego, posypana pozostala kolendra.


poniedziałek, 25 czerwca 2018

Eton Mess - deser z bita smietana, truskawkami i bezami.


Dzis bedzie slodko :) Eton Mess... ten angielski deser znaja pewnie wszyscy: bita smietana, truskawki i pokruszone bezy. Ten pyszny i jednoczesnie bardzo slodki deser bardzo ladnie prezentuje sie w pucharkach i na pewno umili niejedno popoludnie spedzone w ogrodzie lub podczas rodzinnej imprezy. Robi sie go szybko ale prawde mowiac chyba jeszcze szybciej znika :) Goraco polecam.



Eton Mess - deser z bita smietana, truskawkami i bezami

Skladniki na 4 porcje:
400 g truskawek
1 lyzka cukru
1 lyzka cukru pudru
300 g smietany kremowki
100 g malych bezikow
2 galazki miety (do dekoracji)

Truskawki umyc, osuszyc, oderwac szypulki a nastepnie pokroic w kostke. Pokrojone truskawki przelozyc do miski, dodac 1 lyzke cukru, wymieszac i odstawic na 10 min.

Smietane kremowke ubic na sztywno, dodajac na koniec cukier puder, zmiksowac. Miete oplukac, osuszyc, oderwac listki od galazek. Bezy polamac na kawalki, dodac do ubitej smietany, delikatnie wymieszac.

Do 4 pucharkow lub sloiczkow przelozyc polowe bitej smietany z bezami. Rozlozyc polowe truskawek, wylozyc pozostala bita smietane. Na wierzchu ulozyc pozostale truskawki.

Podawac od razu po przygotowaniu, udekorowane listkami swiezej miety.






poniedziałek, 11 czerwca 2018

Salatka z risoni z cukinia, mozzarella i dressingiem z pesto.


Ta letnia salatka jest idealna na piknik lub do pracy. Znajdziecie w niej makaron risoni, cukinie, mini mozzarelle, karczochy marynowane w oliwie i orzechy piniowe. Salatke mozna przelozyc do sloikow ukladajac warstwami: sos, warzywa, makaron, mozzarelle, karczochy i orzechy piniowe (sloiki musza sie dobrze zamykac aby sos nam sie nie wylal podczas transportu np. do pracy). Przez noc przechowujemy salatke w lodowce w zamknietym sloiku. Goraco polecam :)


Salatka z risoni z cukinia, mozzarella i dressingiem z pesto
*inspiracja: Anne-Katrin Weber "Last Minute vegetarisch"

Skladniki na 4 porcje:
60 g mini mozzarelli
6 marynowanych serc karczochow w oliwie (ze sloika)
sol morska
100 g drobnego makaronu (orzo, risoni lub kritharaki)
2 lyzki orzechow piniowych
1 mala czerwona papryka
150 g cukinii
1 lyzka oliwy
swiezo mielony czarny pieprz

Dressing:
2 lyzki bazyliowego pesto (ze sloika)
2 lyzki octu z bialego wina
3 lyzki oliwy
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz

Mozzarelle i karczochy osaczyc na sicie. W garnku zagotowac osolona wode, ugotowac makaron wg przepisu na opakowaniu (al dente). Ugotowany makaron przelac zimna woda, osaczyc, przelozyc do miski.

Orzechy piniowe podprazyc na patelni bez dodatku tluszczu, wystudzic. Papryke umyc, usunac gniazdo nasienne, pokroic w kostke. Cukinie umyc, osuszyc, rowniez pokroic w kostke.

Na patelni rozgrzac oliwe, wrzucic cukinie i papryke, smazyc na duzym ogniu przez 3 min. Oproszyc sola i swiezo mielonym pieprzem.

Podsmazone warzywa, mini mozzarelle i dressing dodac do makaronu, wymieszac. Przelozyc salatke do miseczek, posypac podprazonymi orzechami piniowymi.














czwartek, 7 czerwca 2018

Babka z owocami jagodowymi i ciasteczkami Oreo.


Puszysta i mieciutka babka z dodatkiem chrupiacych czekoladowych ciasteczek, kwaskowatych owocow jagodowych, polana biala czekolada... po prostu bajka ;) Ciezko sie od niej oderwac :) Dzieki obtoczeniu owocow w mace ziemniaczanej nie puszczaja one soku i w ciescie nie ma zakalca. Goraco polecam :)



Babka z owocami jagodowymi i ciasteczkami Oreo
*inspiracja: "Tina. Backen Spezial" 2 (2018)

Skladniki na ok. 20 kawalkow:
250 g miekkiego masla
130 g cukru
1 lyzeczka cukru z prawdziwa wanilia
szczypta soli
4 jajka (M)
2 lyzki mleka
300 g maki pszennej
4 plaskie lyzeczki proszku do pieczenia
200 g mrozonych owocow jagodowych (porzeczek, wisni, malin, truskawek)
1 lyzka maki ziemniaczanej
1 op. (176 g) ciasteczek czekoladowych z kremem (np. Oreo)
200 g kuwertury z bialej czekolady

Piekarnik rozgrzac do temp. 175°C. Forme do babek o pojemnosci 2,4 l wysmarowac dokladnie maslem.

Miekkie maslo przelozyc do misy miksera, dodac cukier, cukier waniliowy i szczypte soli, zmiksowac na gladka mase. Kolejno, ciagle miksujac, dodawac po jednym jajku. Make wymieszac z proszkiem do pieczenia i na zmiane z mlekiem dodawac do ciasta, zmiksowac na gladka mase.

Make ziemniaczana wysypac na talerz, obtoczyc w niej zamrozone owoce. Ciasteczka pokruszyc. 100 g pokruszonych ciastek i owoce dodac do masy. Wymieszac za pomoca silikonowej szpatulki.

Gotowa mase przelozyc do przygotowanej formy. Wstawic do nagrzanego piekarnika i piec przez 60 min. (jezeli ciasto bedzie zbyt mocno sie rumienic, nalezy je na 15 min. przed koncem pieczenia przykryc folia aluminiowa).

Upieczone ciasto wyjac z piekarnika, odstawic w formie na kuchenna kratke aby wystyglo.

Kuwerture z bialej czekolady pokroic na mniejsze kawalki, stopic na parze. Wystygniete ciasto wyjac z formy. Polac stopiona kuwertura i posypac pozostalymi ciasteczkami. Odstawic aby czekolada zastygla (jesli w kuchni jest zbyt cieplo, mozna na krotko wstawic ciasto do lodowki).



poniedziałek, 4 czerwca 2018

Kremowa zupa z kalarepki z wedzonym lososiem.


Lubicie kalarepke? Ja bardzo :) Prawde mowiac jadam ja zazwyczaj tylko na surowo. Pokusilam sie jednak ostatnio o przygotowanie zupy z kalarepki. Zupa wyszla naprawde pyszna. A do tego jest mega prosta i szybka w przygotowaniu. To taka bardzo wiosenno-letnia zupa krem a wiec idealna na te pore roku :) Goraco polecam.


Kremowa zupa z kalarepki z wedzonym lososiem

Skladniki na 2-4 porcje:
1 mala cebula
2 kalarepki (ok. 600g)
350 g ziemniakow
2 lyzki oliwy
500 ml bulionu warzywnego
2 lyzki creme fraiche
2 plasterki wedzonego lososia (ok. 40g)
sol morska
swiezo mielony pieprz
mielona galka muszkatolowa

Cebule obrac, posiekac. Ziemniaki obrac, pokroic w nieduza kostke. Kalarepke rowniez obrac, odkroic kawalek i zetrzec go na tarce o drobnych oczkach (do dekoracji), odlozyc na bok. Pozostala kalarepke pokroic w nieduza kostke.

W garnku rozgrzac oliwe, zeszklic cebule. Dodac pokrojone ziemniaki i kalarepke, podsmazyc. Wlac bulion warzywny, zagotowac i gotowac na srednim ogniu, pod przykryciem, przez 20 min. Zmiksowac calosc za pomoca blendera.

Doprawic zupe do smaku sola, pieprzem i galka muszkatolowa. Dodac creme fraiche, wymieszac.

Przelac zupe do miseczek. Podawac udekorowana starta kalarepka i pokrojonymi kawalkami wedzonego lososia.