Bigos swiateczny.


Juz rok temu obiecalam sobie, ze na moim blogu pojawia sie przepisy na Swieta Bozego Narodzenia. Niestety oprocz ciasteczek nie pojawilo sie ich wiele. Pewnie dlatego, ze na swieta zawsze wyjezdzamy do Polski (w tym roku rowniez) i nie przygotowuje nic w domu a publikowanie swiatecznych przepisow po swietach mija sie z celem. W tym roku postanowilam to zmienic. Dlatego tez w niedlugim czasie pojawi sie tu kilka swiatecznych propozycji. Zaczynam od przepisu na swiateczny bigos. Zapewne kazdy z Was ma swoj ulubiony i juz wyprobowany przepis. Mimo to polecam Wam wyprobowac rowniez ten. Bigos jest naprawde pyszny. Przygotowany z dwoch rodzajow kapusty, z dodatkiem suszonych grzybow, wedzonych suszonych sliwek i wytrawnego czerwonego wina. Goraco polecam :)


Bigos swiateczny

Skladniki na 10-12 porcji:
1,5 kg kiszonej kapusty
1/2 malej glowki kapusty
po 1/2 kg wieprzowiny (lopatki, karkowki) i kielbasy
oliwa
2-3 cebule
3 liscie laurowe
po 100 g suszonych grzybow i suszonych wedzonych sliwek
5 ziarenek ziela angielskiego
4 ziarenka jalowca
1/2 szkl. czerwonego wytrawnego wina
sol
pieprz
mielona papryka
rozmaryn
ew. mala puszka koncentratu pomidorowego

Grzyby namoczyc. Kapuste swieza poszatkowac, kiszona odcisnac (ew. przeplukac, gdyby byla zbyt kwasna, sok zachowac i ewentualnie dodlac go pozniej do smaku), wlozyc do garnka razem ze sliwkami i przyprawami. Dodac grzyby z woda, w ktorej sie moczyly. Dusic na wolnym ogniu 1 godz.

Mieso pokroic, cebule obrac, posiekac. Przesmazyc na oliwie, dodac do kapusty. Dusic az mieso bedzie miekkie.

Dodac pokrojona kielbase i wino (i ew. koncentrat pomidorowy). Dusic jeszcze 15 min. Odstawic.

Bigos bedzie lepszy, jesli przez 2-3 kolejne dni bedzie sie go dusic po 15-20 min.


zrodlo: Pani Domu poleca "Boze Narodzenie" 1 (2009)

Komentarze

Wiewióra pisze…
prawdziwy,najprawdziwszy bigos świąteczny! pachnący i bogaty :) cudo :)
Unknown pisze…
Majko, ja w tamtym roku też zaniedbałam świateczną sferę bloga i po części z tych samych powodów co Ty. W tym roku chcę to zmienić :)
U nas bigosu nie je się na święta, ale z uwagi na porę roku to chętnie się skuszę. Pozdrawiam ciepło!
ANIA pisze…
o nie święta zbliżają się nieubłagalnie, a ja nic świątecznego jeszcze nie robiłam. bigos bardzo apetycznie się prezentuje:)
atina pisze…
uwielbiam i mogłabym jeść codziennie:) Bardzo mi sie podoba twoja wersja:)
Bardzo podobnie wygląda i mój świąteczny bigos :) Nie zawsze dodaję tylko wina.
Ivka pisze…
O rany, jak ja uwielbiam bigos! dobrze że mi przypomniałaś, chyba już pora wygrzebać wielki gar z piwnicy :)
Robię bardzo podobnie:)
Pyszności!
pieczarka mySia pisze…
wyglada pysznie! :) u nas w domu bardzo lubimy bigos :)

Pozdrawiam serdecznie!
kabamaiga pisze…
O tak, to już zaraz czas na taką świąteczną wersję.
kass pisze…
Ooooo! bigosik wdzę, czas najwyższy pomyśleć o nim, Twój wyglada bardzo smakowicie:)
jak świątecznie :) i miseczki cudne.
Majana pisze…
Piękny bigos. Myslę,że tez zrobię na święta.
W zeszłym roku robiłam pierwszy raz. Wyszedł przepysznie.
Twój prezentuje się po prostu przepysznie.
Pozdrawiam cieplutko:*
Karmel-itka pisze…
och, jaki wspaniały bigos!
w święta musi być :] u mnie też niedługo zaczniemy gotować..
pozdrawiam!
skoraq cooks pisze…
Hmmmm, ja jakoś nigdy fanką bigosu nie byłam, ale Twój wygląda wspaniale :-D
Unknown pisze…
Robię podobny, ale jeszcze prostszy :-) No i oczywiście zjadłabym sobie... Chyba mam gdzieś zadekowane dwa słoje kapusty?
Amber pisze…
Majko,
ten bigos jest po prostu śliczny!
I pięknie podany.
Wpraszam się...
Serdeczności!
katarzynka pisze…
Ojjj tak, teraz wiem już na pewno, że idą Święta. Bigos wygląda idealnie! Pięknego weekendu :)
bartoldzik pisze…
Wygląda bardzo apetycznie. Robię podobnie tylko śliwki zastępuję kalifornijskimi...
Jedynka pisze…
Dobry bigos nie jest zly! moj robie bardzo podobnie. PS. Milo mi poinformowac, ze nominowalam Twojego bloga do Liebster blog. Po wiecej informacji zapraszam do mnie: http://jedynkagotuje.blogspot.no/2012/11/liebster-blog-award.html
Pozdrawiam i zycze miej zabawy!
kabamaiga pisze…
Majeczko zapraszam po nagrodę http://stokolorowkuchni.blox.pl/2012/11/Liebster-blog.html
piegusek1976 pisze…
ja również zaczynam już myśleć o Świętach no i oczywiście o menu świątecznym:) czas ponagla:) uściski