czwartek, 4 października 2012

Kremowa zupa serowa z figami i grzankami.






Dzis zapraszm na talerz pysznej zupy serowej :) Przepis na te zupe "wpadl" mi w rece calkiem przez przypadek, kiedy przegladalam jedna ze starych gazet z mojej kolekcji. A ze mialam w lodowce nadwyzke zoltego sera i dwie figi pozostale z nie calkiem udanego deseru postanowilam natychmiast ja przygotowac. Wyszla pyszna, mocno kremowa i "mocna" w smaku. Zdecydowanie dla wielbicieli serowych smakow. W polaczeniu ze slodycza fig i chrupiacymi grzankami smakowala rewelacyjnie (w przepisie podana byla tez szynka ja jednak jej nie mialam i nie dodalam do zupy). Mysle, ze taka zupa bylaby doskonala na proszony obiad lub kolacje. Nalezy tylko uwazac na ilosc soli dodawanej do zupy (radze sprobowac zupe przed dodaniem soli, poniewaz bulion i zolty ser tez moga byc slone). W oryginalnym przepisie podane bylo zoltko, ktore rozmieszane ze smietana dodajemy do zupy w celu jej zageszczenia. Ja zoltka nie dawalam, zwiekszylam za to ilosc zoltego sera i w takiej wersji podaje przepis. Polecam :)






Kremowa zupa serowa z figami i grzankami

Skladniki na 4 porcje:
ok. 250 g sera gouda lub innego twardego*
2 pelne lyzki maki pszennej
4 lyzki masla
1 l bulionu (dalam drobiowy)
1/2 szkl. smietany kremowki
peczek natki
1/2 peczka szczypiorku
2 kromki chleba tostowego
1-2 figi
ew. 4 plasterki szynki
sol
bialy pieprz

W garnku roztopic 3 lyzki masla, dodac make i przygotowac zasmazke. Nastepnie polaczyc bulion z zasmazka i gotowac razem 8 min., stale mieszajac. Doprawic do smaku sola i bialym pieprzem.

Ser zetrzec na tarce o duzych oczkach. Wrzucic do rosolu, mieszac, az calkowicie sie rozpusci. Zupe zdjac z ognia. Dodac smietane, wymieszac**.

Roztopic na patelni lyzke masla. Wrzucic pokrojony w kostke chleb tostowy. Zrumienic na malym ogniu. Wlac zupe na talerze, obficie posypac posiekana natka i drobno pokrojonym szczypiorkiem. Do kazdej porcji wlozyc troche grzanek oraz kawalek figi (ew. figi owinietej plasterkiem szynki).






* ilosc zoltego sera mozemy sobie indywidualnie zmieniac, w zaleznosci od tego jak geste lubimy zupy
** do zupy mozna tez dodac 1 zoltko wymieszane ze smietana jak to bylo w oryginalnym przepisie: wtedy dajemy tylko 150 g zoltego sera a po dodaniu smietany z zoltkiem garnek zdejmujemy z ognia - nie gotujemy!
**zrodlo: Pani Domu "Swiateczne potrawy" 1 (2008)

55 komentarzy:

  1. bardzo apetyczna i taka rozgrzewająca:) ja dzisiaj figi kupiłam i jak mi zostanie choć jedna to na pewno przyrządzę taką zupkę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze sie bardzo :) A zupa naprawde fajna. Moj M. byl zachwycony smakiem :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  2. czuję się zaintrygowana! ta figa.. niezwykły pomysł!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)) I jaki pyszny :))

      Pozdrowienia.

      Usuń
  3. Eksperymentuję z różnymi dodatkami do posypywania zup-kremów, ale na figę bym nie wpadła. Intrygujące...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez pierwszy raz spotkalam sie z takim polaczeniem. Intrygujace i...pyszne!

      Pozdrowienia.

      Usuń
  4. Zdarzało mi się jeść zupy serowe ale nigdy z figą. Musi być fantastyczna w smaku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W taki razie musisz sprobowac tej wersji. Naprawde fajne polaczenie.

      Pozdrowienia.

      Usuń
  5. ten dodatek fig kusi mnie najmocniej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)) Wiec moze ulegniesz? :)

      Usciski.

      Usuń
  6. Na figi w zupie bym nie wpadła, ale figi moge jeść w każdej postaci.
    Na Twoich zdjęciach wygląda obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje. Sprobuj takiej zupki, na pewno nie pozalujesz :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  7. Tak jak przedpiśczyniom ;-) nie zdarzyło mi się jeszcze jeść fig w zupie, ale właściwie czemu nie miałabym spróbować? Szczególnie w serowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha ha :)) Sprobuj koniecznie. Naprawde fajne polaczenie :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  8. Przepyszna zupa i jeszcze piękniejsze zdjęcia Maju ;) Ściskam jesiennie!

    OdpowiedzUsuń
  9. Wygląda fantastycznie! I jeszcze te chrupiące grzanki i figi! Pycha! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje :) Zupka naprawde jest pyszna :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  10. Niebiańska zupa Kochana :) te figi wywołują u mnie wilczy apetyt! :) wszystko pięknie się komponuje :)

    Buziaki ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje kochana :) Na wilczy apetyt taka zupka idealna :)

      Usciski.

      Usuń
  11. Serowe zupy lubię bardzo, ale że z figami ? To ci dopiero. Intrygujące smaki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie koniecznie musisz spobowac! Na pewno Ci posmakuje.

      Usciski.

      Usuń
  12. Wyglada oblednie. Lubie smak sera, wiec mysle, ze moglaby przypasc mi do gustu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje Maggie. Sprobuj, to sie przekonasz :))

      Pozdrawiam.

      Usuń
  13. Muszę powiedzieć, że brzmi to wszystko niezwykle apetycznie.. poproszę miseczkę na spróbowanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby tylko zostala...chetnie bym Cie poczestowala :))

      Pozdrowienia.

      Usuń
  14. wspaniale się prezentuje! bardzo ciekawy pomysł z dodakitem fig do zupy serowej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje. Pomysl nie moj tylko z gazety ale ze fajny, to fakt :))

      Pozdrowienia.

      Usuń
  15. Jakie piękne zdjecia Majeczko! Zupka prezentuje się tak smakowicie.:) Mniam.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje Majanko :) Na zupke zapraszam :))

      Usciski.

      Usuń
  16. no,to na pewno cos dla mnie :) ja serowa zdecydowanie :) figi tez moga byc ;)

    Usciski Majeczko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie powinna Ci posmakowac A figi dodaja jej tego "czegos" :))

      Usciski.

      Usuń
  17. nigdy nie jadłam fig, a tym bardziej zupy z ich dodatkiem. aż ciekawa jestem jak ona smakuje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bardzo lubie figi. Lubie jak trzaskaja mi te male ziarenka miedzy zebami :) A zupa z figami smauje wspaniale. Jesli tylko bedziesz miala okazje, to sprobuj :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  18. Ja fajny pomysł. Takie trochę rozrzedzone fondue ;-) Ale zapowiada się megasmacznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jest mega smaczne :)) Zadowolona mona mojego M. mowila sama za siebie :))

      Pozdrowienia.

      Usuń
  19. genialna ta zupa, zwłaszcza z tymi kawałkami figi. Bardzo ładnie sie wizualnie prezentuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje. I smakuje rownie dobrze :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  20. Majeczko, wielką ochotę na tę zupkę mam...! 4 figi mi zostały...:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moze wpadniesz? :) A moze zrobisz sobie taka zupke? Wybor nalezy do Ciebie :))

      Usciski.

      Usuń
  21. Bardzo ciekawy przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jak juz pisalam smaczny :))

      Pozdrowienia.

      Usuń
  22. Zupa serowa jest jedną z najlepszych. Ja robię w wersji mniej "szlachetnej" :)
    Twoja wygląda fantastycznie, a dodatek fig to super pomysł.

    OdpowiedzUsuń