czwartek, 23 października 2014

Sycylijska potrawka z dyni z ciecierzyca i rodzynkami.


Dzis zapraszam Was na sycylijska potrawke z dyni z ciecierzyca i rodzynkami, podana z kuskusem i jogurtem naturalnym. Jamie Oliver, bo od niego pochodzi ten przepis, (z ksiazki, ktora jest rowniez juz dostepna w jezyku polskim, widzialam, ze mozna ja kupic w Empiku, klik :) tlumaczy dodatek kuskusu i rodzynek w kuchni wloskiej, wplywami innych kultur, w tym arabskiej i tunezyjskiej (w wyniku podbojow do tej pory na zachodzie Sycylii widoczne są wplywy arabskie). Potrawka jest naprawde pyszna i aromatyczna. Przeplataja sie w niej rozne smaki (slodka dynia i rodzynki, pikantne chili, cynamon, slone oliwki) i struktury (miekka, maslana dynia, chrupiaca ciecierzyca). Jak dla mnie to idealne danie na jesienny obiad ;) Goraco polecam.


Sycylijska potrawka z dyni z ciecierzyca i rodzynkami
*inspiracja: "Cook clever mit Jamie" Jamie Oliver, z moimi malymi zmianami

Skladniki na 4-6 porcji:
1 dynia maslowa (ok. 1,2 kg)
oliwa
2 cebule
1/2 peczka swiezej kolendry (dalam natke pietruszki)
40 g rodzynek
1 lyzeczka mielonego cynamonu
1/2 - 1 lyzeczka chili w platkach
50 g mieszanych oliwek (zielonych i czarnych, bez pestek)
1 puszka krojonych pomidorow (400 g)
1 puszka ciecierzycy (400 g)
500 ml bulionu warzywnego
320 g kaszy kuskus
jogurt naturalny do podania

Piekarnik rozgrzac do temp. 190°C. Dynie przekroic na pol, usunac pestki*, obrac za pomoca obieraka do warzyw a nastepnie pokroic w 3 cm kostke. Przelozyc dynie do duzej zaroodpornej formy, polac ja oliwa i oproszyc lekko sola i pieprzem. Wstawic do piekarnika i piec na najwyzszym poziomie przez 35-40 min. az dynia bedzie miekka.

W miedzyczasie cebule obrac, drobno pokroic. W garnku lub na glebokiej patelni rozgrzac oliwe, wrzucic cebule. Kolendre oplukac, osuszyc, oderwac listki od galazek. Galazki kolendry drobno pokroic i razem z rodzynkami, chili i cynamonem dodac do cebuli. Przykryc pokrywka i dusic, od czasu do czasu mieszajac, przez 20 min. (w razie potrzeby podlac odrobina wody).

Upieczona dynie wyjac z piekarnika. Oliwki rozmiazdzyc lub przekroic na pol, razem z dynia, pomidorami z puszki i ciecierzyca dodac do cebuli. Wlac bulion, dusic wszystko na srednim ogniu, bez przykrycia, przez 40 min. az sos odparuje i zgestnieje.

Na 15 min. przed przed koncem duszenia przygotowac kuskus: wsypac go do miski i zalac gotujaca woda (1 cm ponad kuskus). Przykryc miske talerzykiem i odstawic na 10 min. aby kuskus napecznial. Nastepnie wymieszac kuskus widelcem, przaprawic do smaku.

Wylozyc kuskus na talerze, na wierzchu ulozyc potrawke z dyni. Podawac z jogurtem, udekorowane listkami kolendry (lub natki pietruszki).


* Jamie proponuje w przepisie upieczenie pestek i skorki z dyni, ja jednak tego nie zrobilam (dla zainteresowanych: pestki dyni i skorke wymieszac z cynamonem, chili w platkach, sola i pieprzem a nastepnie ulozyc w czystej formie do zapiekania, wstawic do piekarnika i piec ok. 10 min. az stana sie zlotobrazowe i chrupiace; wyjac z piekarnika i podawac razem z potrawka z dyni)


Ten przepis jest kolejnym, ktory dodaje do trawajcego wlasnie Festiwalu Dyni


11 komentarzy:

  1. A, to jest ta najnowsza książka Jamiego, prawda? Potrawka przypomina mi marokański tażin, ale ze względu na wpływy arabskie na Sycylii, jest to w zupełności uzasadnione :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ale kolor! wyobrażam sobie jej zapach... lubię takie dania :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie pozostaje mi nic innego niż uprzedzić, że wpraszam się na takie pyszne dyniowe danie :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna propozycja na obiad:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. to przepis zdecydowanie dla mnie- uwielbiam każdy składnik tego dania!

    OdpowiedzUsuń
  6. same pyszności :) u mnie dziś też królowała cieciorka :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Aromatyczna, sycąca i do tego z dynią... Pyszna :) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Agnieszko bardzo, ale to bardzo podoba mi się ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny przepis - bardzo w moim guście. Uwielbiam połączenie dyni i ciecierzycy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mniam, Majeczko ależ smakowita potrawka !
    Piękne, apetyczne zdjęcia.
    Pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń