czwartek, 8 stycznia 2015

Torcik spekulatius z bita smietana.


Obiecalam sobie, ze w najblizszym czasie nie bedzie na blogu nic slodkiego ale jak zwykle skonczylo sie na obietnicach :) Niestety nie mam innych zdjec, nowe potrawy dopiero czekaja na sfotografowanie. Poza tym to dobry czas na tego rodzaju wypieki, poniewaz mozecie do niego wykorzystac ciasteczka spekulatius i przyprawe jakie pozostaly Wam po swietach. Ten torcik pieklam wlasnie po swietach, na przyjazd pewnego milego goscia ;) Bardzo nam smakowal. Delikatnie korzenny, z lekkim kremem na bazie ubitej smietany kremowki z dodatkiem pokruszonych ciasteczek spekulatius, malo slodki (do bitej smietany nie dodajemy cukru). Po prostu pyszny ;)


Torcik spekulatius z bita smietana

Skladniki na tortownice o srednicy 26 cm:*
300 g maki pszennej
4 jajka (M)
250 g cukru
200 ml oleju
200 ml soku pomaranczowego
2 lyzki kakao
1 lyzeczka przyprawy do ciasteczek spekulatius
1 op. proszku do pieczenia (15 g)

Krem:
800 g smietany kremowki
4 zagestniki do smietany
ok. 300 g ciasteczek spekulatius

maslo i bulka tarta do formy
kakao do oproszenia

Piekarnik rozgrzac do temp. 200°C. Tortownice wysmarowac maslem, wysypac bulka tarta. Jajka zmiksowac z cukrem na kremowo. Dodac olej i sok pomaranczowy, zmiksowac. Make wymieszac z kakao, proszkiem do pieczenia i przyprawa spekulatius, dodac do masy, wymieszac (nie mieszac zbyt dlugo).

Wlac mase do przygotowanej formy. Piec w nagrzanym piekarniku, na dolnym poziomie, przez 45-50 min. Wyjac, wystudzic.

Wystudzone ciasto przekroic dwukrotnie (maja powstac trzy blaty ciasta). Ciasteczka spekulatius wlozyc do foliowej torebki, zmiazdzyc za pomoca walka. Smietane kremowke ubic na sztywno z zagestnikami. Ubita smietane podzielic na pol. Do polowy smietany dodac pokruszone ciasteczka, delikatnie wymieszac.

Pierwszy blat ciasta ulozyc na paterze, posmarowac go czescia bitej smietany z ciasteczkami. Na wierzchu polozyc drugi blat ciasta, posmarowac go reszta smietany z ciasteczkami. Polozyc trzeci blat, doscinac. Wierzch i boki torciku posmarowac pozostala bita smietana (ta bez dodatku ciasteczek)** Oproszyc kakao.


* ja pieklam z polowy porcji, w tortownicy o srednicy 18 cm
** mozna tez udekorowac wierzch torciku bita smietana: w tym celu nalezy przelozyc 2 lyzki bitej smietany do szprycy z ozdobna koncowka i wycisnac 16 malych (wielkosci orzecha laskowego) kleksow na wierzch ciasta a nastepnie oproszyc kakao



32 komentarze:

  1. Po prostu wygląda przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. pięknie i mocno smacznie się prezentuje Twój torcik :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje. Byl naprawde dobry :)

      Usuń
  3. Swietny!
    Ciekawam tych ciasteczek?
    Musze sprawdzic, co to za cudo!
    ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To takie korzenne ciasteczka :) Troche przypominaja w smaku pierniczki.

      Dziekuje i pozdrawiam.

      Usuń
  4. Piękny :) Bardzo ciekawy pomysł! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. Zniknal bardzo szybko wiec chyba cos w tym jest ;)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  6. Super Majeczko! Poproszę kawałek albo i dwa:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla Ciebie nawet trzy Korniczku ;) Wpadnij na kawe :)

      Usuń
  7. Pyszne ciacho :-)! Możesz zdradzić skąd taki ładny, metalowy półmisek :-P?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieki. A ten polmisek kupilam na targu staroci ;)

      Usuń
  8. Taki jeszcze cudownie świąteczny, bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakos trzeba wykorzystac poswiateczne resztki ciasteczek (i tak jeszcze troche mi ich zostalo;)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  9. Ciasto zapowiada się wspaniale !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bylo pyszne Beatko, uwierz mi na slowo ;)

      Usuń
  10. Zjadłabym kawałeczek...albo dwa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to wpadnij :) Podziele sie ;)

      Usuń
  11. Mam podobne postanowienie. Chociaż mam też drugie - coś słodkiego na 5 rocznicę pierwszego przepisu na blogu.
    Twój torcik bardzo mi się podoba. Bardzo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakos z tymi postanowieniami u mnie krucho ;) Leniwa sie troche zrobilam i nie mialam zadnych nowych przepisow do wstawienia (czas to zmienic;)

      Usciski.

      Usuń
  12. Super ten tort! Świetny pomysł z tymi ciasteczkami w kremie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje. Ciateczka w kremie swietnie smakuja :)

      Usuń
  13. Maju torcik wygląda rewelacyjnie i na pewno tak smakuje :) Generalnie ja przepadam za wszystkim z dodatkiem specullos :) Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez Aniu. Co prawda po swietach mialam juz dosyc korzennych smakow ale jakos trzeba bylo wykorzystac swiateczne pozostalosci :)

      Usciski.

      Usuń
  14. to musi być pyszne! ciasteczka korzenne i bita śmietana- połączenie idealne jak dla mnie:) buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bylo pysznie! A smietana z ciasteczkami rewelacyjna ;)

      Usciski.

      Usuń
  15. Niezwykle kuszący ten torcik :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moze sie wiec skusisz Skoraczku? ;)

      Pozdrowienia.

      Usuń