poniedziałek, 20 stycznia 2014

Zapiekanka ziemniaczano-brokulowa z lososiem i pesto.


Przepyszna, warstwowa zapiekanka z ziemniakami, brokulami i lososiem. Polana smietana wymieszana z bazyliowym pesto i posypana parmezanem. Idealna na zimowe dni. Moze nie wyglada zbyt apetycznie (taki juz to urok zapiekanek;) ale smakiem nadrabia wszystkie niedociagniecia w wygladzie :) Danie bylo przeznaczone dla 4-6 osob ale my rozpracowalismy je we dwojke, takie bylo pyszne :) Goraco polecam.


Zapiekanka ziemniaczano-brokulowa z lososiem i pesto
Ellen Parnavelas, Ryland Peters "Winterwohlfühlküche" (ang. klik)

Skladniki na 4-6 porcji:
1 kg ziemniakow, obranych*
1 duzy brokul (ok. 500g), podzielony na rozyczki
400 g filetow z lososia, bez osci i skory
1 lyzka oliwy
20 g bulki tartej
4 lyzki tartego parmezanu
250 g smietany kremowki
2 lyzki pesto bazyliowego (ze sloika)**
4 lyzki mleka
2-3 lyzki masla w kawalkach (wiorkach)
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz


Prostokatna forme o wymiarach 30 x 20 cm wysmarowac maslem lub oliwa. Piekarnik rozgrzac do temp. 200°C.

Ziemniaki wlozyc do garnka, zalac zimna woda, zagotowac i gotowac ok. 20 min. az beda prawie ugotowane. Odlac, odstawic do wystygniecia a nastepnie pokroic w plasterki grubosci 1/2 cm.

Brokuly gotowac w drugim garnku ze szczypta soli przez 3-4 min. Odlac, osaczyc na sicie, wystudzic. Podzielic na jeszcze mniejsze kawalki, odstawic.

Filet z lososia ulozyc na folii aluminiowej, posmarowac go oliwa i oproszyc niewielka iloscia soli. Boki folii podwinac lekko do gory aby soki z lososia, ktore wydzielaja sie podczas pieczenia nie wyplynely na zewnatrz. Wstawic do piekarnika i piec przez 10-15 min. Wyjac, wystudzic, podzielic na male kawalki (usunac ewentualne osci).

W malej miseczce wymieszac bulke tarta i 2 lyzki tartego parmezanu. Dobrze doprawic sola i pieprzem, odstawic na bok. W drugiej misce wymieszac smietane i pesto, rowniez doprawic sola i pieprzem.

W przygotowanym naczyniu ulozyc ziemniaki, oproszyc je sola, skropic mlekiem i posypac pozostalymi 2 lyzkami parmezanu.
Na ziemniakach ulozyc brokuly, lekko oproszyc sola i pieprzem. Na brokulach ulozyc lososia. Polac wszystko mieszanka smietany i pesto, posypac bulka tarta wymieszana z parmezanem. Na wierzchu ulozyc kawalki masla.

Wstawic forme do piekarnika i piec 25-30 min. az danie sie lekko zabrazowi. Podawac od razu po przygotowaniu.***



* ziemniaki nie moga byc maczyste, wazne jest aby nie rozpadaly sie podczas gotowania
** ja uzylam gotowego pesto ze sloika ale nic nie stoi na przeszkodzie abyscie pesto przygotowali sami :)
*** moj M. stwierdzil, ze zapiekanka po odgrzaniu smakowala jeszcze lepiej :)

26 komentarzy:

  1. Musiała być przepyszna :) Bardzo lubię zapiekanki z ziemniaków, wolę je od tych z makaronu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie polecam Ci te zapiekanke. Powinna Ci posmakowac :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  2. Majuś, moje smaki:):):) Zrobię na bank:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wiesz, jak sie ciesze :) Smacznego kochana :))

      Usciski.

      Usuń
  3. Oj, zupelnie sie nie dziwie, ze rozpracowaliscie. Cos mi sie zdaje, ze i u mnie by sie dlugo nie uchowala.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno by sie nie uchowala :) Bylo pysznie.

      Pozdrowienia.

      Usuń
  4. Zapiekanki tak samo jak zupy i gulasze już tak mają, że nie wyglądają, ale nie ujmuje im to wcale smaku. Pycha :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupy jeszcze jakos mi sie udaje sfotografowac ale gulasze i zapiekanki juz nie za bardzo :) Taki juz ich urok. Za to smakuja zawsze dobrze :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. I pyszny do tego, mniam :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  6. Głównie dla świeżego łososia (i innych ryb oczywiscie) ciągnie mnie do zamieszkania nad morzem :) A zapiekanka wygłada pysznie!
    Uściski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tych samych powodow i ja bym zamieszkala nad morzem :) A zapiekanka jest pyszna :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  7. Pyszny i zdrowy obiad, wspaniale wygląda Majeczko:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje Olimpio. Takie obiady to ja lubie. Za malo wciaz u mnie ryb wiec powoli nadrabiam zaleglosci :)


      Pozdrowienia.

      Usuń
  8. Odpowiedzi
    1. Ciesze sie i oczywiscie polecam :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  9. Przepyszna Majko!
    Ryby ostatnio u mnie na fali,więc i w zapiekance je umieszczę.
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje Amber. Nie ma to jak rybka :) Wciaz jakos malo ich jadam...

      Pozdrawiam cieplo.

      Usuń
  10. Agnieszko wpadaj do mnie na deser, ale najpierw ja do Ciebie na ten obiad. Umowa stoi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma sprawy Karolciu :) Do Ciebie zawsze :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  11. Odpowiedzi
    1. Tak sie jakos zlozylo... ;)

      Usciski.

      Usuń
  12. To pierwsze zdjęcie zapiekanki mnie powaliło i spowodowało przeciągłe burczenie w brzuchu, jak ja w pracy jeszcze wytrzymam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak mi przykro...moze przyniesc Ci do pracy obiad? :))

      Pozdrowienia.

      Usuń
  13. świetnie wygląda ta zapiekanka!!! no i mój ulubiony łosoś!! co prawda nie mam w lodówce świeżej ryby, ale niedawno w promocji kupiłam wędzonego ze suempolu, no i planuję jego dodać do tej zapiekanki, bo nie mogę się jej oprzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  14. połączenie parmezanu, łososia i brokuł jest... zboczone! :) przynajmniej dla mnie. Bukiet smaków po prostu miażdży.

    OdpowiedzUsuń