poniedziałek, 3 grudnia 2012

Piernik z bakaliami.


Smaczny piernik z suszonymi figami, rodzynkami i orzechami wloskimi. Nie wymaga dlugich przygotowan i oczekiwania. Robi sie go bardzo szybko. Zaraz po upieczeniu ma lekko chrupiaca "skorke" ale trzymany w folii juz nastepnego dnia staje sie miekki. Ja posypalam piernik cukrem pudrem ale mozna go rowniez polukrowac lub polac czekoladowa polewa. Polecam :)


Piernik z bakaliami

Skladniki:
1/2 szkl. miodu
2 i 3/4 szkl. maki pszennej
1/2 szkl. mleka
125 g margaryny (dalam maslo)
2 jajka
1 szkl. cukru
2 lyzki oleju
1,5 lyzki kwasnej smietany
2 lyzki przyprawy do piernikow
1 plaska lyzeczka sody oczyszczonej
po 2 lyzki posiekanych suszonych fig, orzechow i rodzynek
tluszcz do formy
cukier puder do posypania (lub lukier do dekoracji)

Piekarnik rozgrzac do tem. 160-170°C. Rozpuscic i ostudzic miod. Zagotowac mleko, wystudzic.

Margaryne (lub maslo) utrzec z cukrem, dodac jajka i olej, utrzec na gladka mase. Ciagle mieszajac, dodac plynny miod. Wsypac make wymieszana z soda oraz smietane i wlac mleko. Wyrabiac az ciasto bedzie gladkie. Na koniec wsypac przyprawe do piernika i bakalie, wymieszac.

Ciasto nalozyc do wysmarowanej tluszczem formy (keksowki o dl. 25 cm). Wstawic do piekarnika, piec 1 godz. (ja pieklam 1 godz. 10 min. w temp. 165°C). Po 40 min. sprawdzic czy ciasto nie rumieni sie zbyt mocno i, jesli trzeba, przykryc folia aluminiowa.

Upieczone ciasto wyjac z piekarnika (sprawdzic czy sie upieklo za pomoca drewnianego patyczka). Po wystudzeniu piernik posypac cukrem pudrem (lub polac lukrem) i dowolnie ozdobic.

div class="separator" style="clear: both; text-align: center;">

*zrodlo: Pani Domu 1 (2009) "Boze Narodzenie" (z moimi duzymi zmianami)

47 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. No, jest w tym troche racji :) Dziekuje i pozdrawiam.

      Usuń
  2. Wspaniały świąteczny piernik...

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepis wrzuciłam już w zakładki i zrobię na pewno. Wygląda niezwykle kusząco ten piernik. Kiedy najlepiej go upiec?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mysle, ze dzien przed Wigilia Ale nie wczesniej zeby sie nie zestarzal). Wtedy troszke zmieknie. Ja bym go tez przelozyla powidlami, tak mi sie pomyslalo jak go jadlam... :))

      Usuń
    2. I jeszcze jedno. Obserwuj go podczas pieczenia zeby zbyt mocno sie nie zrumienil :)

      Usuń
  4. Wow! Ale boski Ci wyszledl ;-) palce lizac!

    Buziaki ;*

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak pięknie wyrósł! Jego karmelowy kolor i zapach (który sobie wyobrażam) zdecydowanie przybliża mnie do Świąt :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje bardzo. Ja osobiscie uwielbiam caly ten przedswiateczny czas :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  6. śliczny!!! bardzo prawdopodobne, że go upiekę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje. I ciesze sie :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  7. też dodałam do zakładek :)) niedługo go wypróbuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze sie Kasiu. Mam nadzieje, ze przypadnie Ci do gustu :)

      Usciski.

      Usuń
  8. Cudnie Ci się upiekł!
    Kolor i skład tak mnie zachęcają,że dołączę go do listy świątecznych wypieków.
    Dzięki Agnieszko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko,
      dziękuję za komentarz pod moim postem,ale mam go w poczcie mailowej, a nie ma na blogu...
      Czary jakieś!

      Usuń
    2. Dziekuje Amber. Tak, jak pisalam wyzej, dobrze jest obserwowac piernik podczas pieczenia aby zbyt mocno sie nie zrumienil.

      Usciski.

      Usuń
    3. I moim zdaniem mozna go rowniez przelozyc np. powidlami. Mysle, ze tylko zyska na smaku :)

      Usuń
  9. zapachniało Świętami:))) buziaki

    OdpowiedzUsuń
  10. Ach Majeczko, piernik wygląda po prostu obłędnie! Piękny i takie cudowne zdjęcia mu zrobiłaś.
    Uściski:*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje Majanko :) Ciesze sie, ze Ci sie podoba :))

      Buziaki.

      Usuń
  11. Majeczka, tak świątecznie u Ciebie, że... ja chce do Ciebie...!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam :) Moje drzwi stoja dla Ciebie otworem :)

      Usciski.

      Usuń
  12. jeszcze trochę świat na blogach i nawet mi - nienawidzącej świat - udzieli się ten klimat :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Wspaniały piernik Majko!
    I jakie piękne świąteczne dekoracje. Czuć, że idą święta, nie ma co :)

    Pozdrawiam serdecznie,
    E.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje Edith :) Uwielbiam ten przedswiateczny czas. Nawet chyba bardziej niz same swieta :))

      Pozdrowienia.

      Usuń
  14. Rany jaki smakowity pierniczek:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje slicznie :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  15. piernik piękny i apetyczny...mój się nie udał więc będą piernikowe trufelki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trufelki tez fajna rzecz :) Z wielka przyjemnoscia bym zjadla.

      Dziekuje i pozdrawiam.

      Usuń
  16. Ale u Ciebie świątecznie:)
    Cudnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powoli udziela mi sie przedswiateczny nastroj :)

      Usciski.

      Usuń
  17. Ja tam wyrzucam figi, bo o dziwo nie lubię suszonych podczas gdy kocham te świeże. Ale w zamian za figi polałabym ten piernik naprawdę grubaśną warstwą lukru :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chyba polalabym go czekolada :) Taka mleczna...mniam :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  18. Och, ależ mi świętami zapachniało u Ciebie, po raz pierwszy chyba w tym roku. Pięknie wygląda Twój piernik, mam w zamiarze upiec swój w tym roku, zobaczymy czy mi się uda ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje. I ja lubie te korzenne zapachy :) Mam nadzieje, ze Twoj piernik Ci sie uda i pochwalisz sie nim na blogu :)

      Usciski.

      Usuń
  19. piernika domaga się ode mnie rodzinka, ja sama nie przepadam :) więc w tym roku zdam się na Ciebie i będę piekła dokładnie taki sam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przepadasz za piernikiem? Niemozliwe :)) Mam nadzieje, ze Wam bedzie smakowal (tylko pilnuj aby sie zbytnio nie zrumienil:)

      Usciski.

      Usuń
  20. Zapachniało choinką i Świętami i zrobiło się cudnie :) Piernik wygląda tak jak powinien - niesamowicie świątecznie.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje :) Ciesze sie, ze Ci sie podoba.

      Pozdrowienia.

      Usuń
  21. Majko, zapachnialo Swietami! Uwielbiam ten piernikowy czas... :)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja lubie ten czas :)

      Pozdrowienia.

      Usuń
  22. Wspaniały.
    A zdjęcia mnie zachwyciły :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje. I ciesze sie, ze podobaja Ci sie zdjecia :))

      Pozdrowienia.

      Usuń