Pizza Vesuvio.



Szybka i pyszna wloska pizza na cienkim ciescie. Z chrupiacymi brzegami i swietnymi dodatkami: salami, czarnymi oliwkami, mozzarella i bazylia. Ciasto szybko rosnie, jest mile i aksamitne w dotyku. Przepis znalazlam w ksiazce Gino D'Acampo "Buonissimo!"Do wykonanaia pizzy Gino uzywa gotowej passaty pomidorowej doprawionej jedynie sola i pieprzem (nie trzeba przygotowywac samodzielnie pomidorowego sosu wiec pizze praktycznie robi sie blyskawicznie). Z podanego przepisu wychodza dwie okragle pizze ja jednak upieklam jedna duza na kwadratowej balsze z wyposazenia piekarnika (nie mam zbyt duzo wprawy w formowaniu okraglych pizz:) . Polecam :)

Gino pisze: "Tradycyjnymi dodatkami do pizzy Neapolitana byly pomidory, czosnek, oregano i oliwa z oliwek extra virgin. Ser mozzarella pojawil sie w tym przepisie, gdy pewien Neapolitanczyk dodal go specjalnie, by zrobic wrazenie na krolowej. W ten sposob powstala chyba najslynniejsza pizza na swiecie! Jak zobaczycie, dodalem do niej jeszcze kilka skladnikow, by byla bardziej ekscytujaca. Wy mozecie zrobic to samo z dowolnymi dodatkami, o ile oczywiscie nie bedzie wsrod nich ananasa."



Pizza Vesuvio

Skladniki na 2 pizze (o srednicy 25 cm)

Ciasto:
180 g maki, plus troche do posypania stolnicy
140 ml cieplej wody
1 lyzeczka drozdzy w proszku
szczypta soli
1 lyzka oliwy extra virgin, plus troche do skropienia pizzy

Dodatkowo:
400 g passaty pomidorowej
2 kulki sera mozzarella, pokrojonego na kawalki (nie uzywamy bawolej mozzarelli, bo jest zbyt mleczna i sprawi, ze ciasto bedzie przesiakniete plynem)
12 plastrow wloskiego salami
100 g drylowanych ciemnych oliwek, pokrojonych na polowki
4 lyzki oliwy extra virgin
30 g swiezo startego parmezanu
10 listkow swiezej bazylii
sol
swiezo zmielony czarny pieprz

By przygotowac ciasto, w kubku mieszamy wode z drozdzami i sola. Make wsypujemy do duzej miski, posrodku robimy male wglebienie i wlewamy do niego rozczyn drozdzy oraz oliwe. Drewniana lyzka mieszamy skladniki, by uzyskac wilgotne ciasto. Ciasto wykladamy na posypana maka stolnice lub blat i wyrabiamy rekami mniej wiecej 5 min., by bylo gladkie oraz elastyczne. Wyrobione ciasto wkladamy do miski, przykrywamy sciereczka i odstawiamy na co najmniej 30 min., by prawie podwoilo swoja objetosc.

Rozgrzewamy piekarnik do temp. 220°C. Ciasto ponownie wykladamy na posypana maka stolnice i dzielimy na pol. Rekami lub walkiem formujemy ciasto w dwa okragle placki o srednicy 25 cm. Ukladamy je na posmarowanych oliwa blachach do pieczenia (ja wylozylam blache papierem do pieczenia).

Na blatach do pizzy rozprowadzamy lyzka passate. Doprawiam sola i pieprzem. Nastepnie ukaldamy plastry salami, kawalki mozzarelli i oliwki. Kazda pizze skrapiamy odrobina oliwy extra virgin. Pieczemy na srodkowej szynie piekarnika, mniej wiecej 20 min., by brzegi ciasta byly porzadnie zrumienione. Dwie minuty przed koncem pieczenia kazda pizze posypujemy startym parmezanem i ukladamy na wierzchu listki bazylii.

Komentarze

Aga pisze…
Bardzo smakowicie wygląda:)
Amber pisze…
Fantastyczna!
I zdjęcia takie smakowite,jak zawsze u Ciebie.
Bez zbędnych upiększeń.
Dobrego dnia Majko!
Aga pisze…
Super cienkie ciasto:) Podoba mi się połaczenie składników na pizzy:)
Unknown pisze…
wspaniała ta pizza! :)
Kamila pisze…
Doskonała!
Maggie pisze…
Kusila mnie w "Buonissimo", teraz kusi jeszcze bardziej :) Bosko wyglada! No i te proste, a pyszne dodatki... Wiecej nie trzeba.
Baaardzo apetyczne zdjęcia:)
Pyszności!
cudawianki pisze…
o matko, ale mi sie teraz Majko pizzy za chciało! a tu juz inne plany na obiad :-))
Kasia pisze…
Z salami i oliwkami... jak taka którą zdarza mi się zmawiać w pobliskiej pizzerii prowadzonej przez Włocha :) Pyszności :)
Unknown pisze…
Nie kuś tak, bo ledwo wytrzymałam pieczenie chleba w tym tygodniu, tak gorąco...
Kasia S, pisze…
W robieniu pizzy domowej zaleta jest to, że zawsze wyjdzie więcej, aniżeli by kupić w knajpie czy w sklepie:) O smaku to już nie dyskutuję.

Pozdrawiamy serdecznie

Tapenda
zjedz_mnie pisze…
Pyszności ;]
Eff pisze…
Pyszne dodatki i idealnie cienkie ciasto. Taką pizzę lubię najbardziej :)
kass pisze…
Pyszności! gdyby nie tropikalne upały jakie nastały u nas to na pewno bym upiekła... a ja dzisiaj i tak się nagrzewam:( ...piekę chleb, no cóż coś trzeba jeść:)
pozdrawiam gorrrrąco!
magda k. pisze…
o kochana znowu kusisz, od razu zapisałam sobie i postaram się zrobić jak najszybciej :) co do formowania okrągłych pizz to u mnie to sztuka chyba nie do opanowania, mam kanciaki że głowa boli :)
Unknown pisze…
Cudowna i niezwykle smakowita :) Na cieńkim cieście najlepiej mi smakuje w lato :)
grazyna pisze…
Jaka piękna ! Super apetycznie wygląda :)
Majana pisze…
Niezwykle apetyczna pizza. Wygląda idealnie, fantastycznie pysznie. Majeczko, jak ja dawno pizzy nie jadłam.
POzdrowienia Kochana :*
skoraq cooks pisze…
uważam, że pizza na grubym cieście to nie pizza, tylko placek drożdżowy z dodatkami, więc zgadzam się z Tobą co do cienkości ciasta absolutnie. Pizza zapowiada się wspaniale. Świetny pomysł!!!
Majeczko, jak zobaczyłam Twoją pizzę to przypomniałam sobie pewien niezwykle miły wieczór we Włoszech przy pizzy właśnie i przy prawdziwym piecu do pizzy... Ciepło tamtego wieczoru i smak tamtej pizzy narobiły mi wielkiej ochoty na Twoją:) . Powiedz mi tylko jak nie bawolej to jakiej... U nas chyba będzie z tym problem...
p.s a Ty wiesz, że masz weryfikację obrazkową, która mieni się w oczach? Jeśli chcesz, jeśli możesz zrezygnuj z niej... Mam nadzieję, że Ci nie uraziłam...
majka pisze…
Piekne wspomnienia :) Ja niestety uzylam takiej mozzaelli, jaka zawsze kupuje w realu czyli pewnie bawola :) Strasznie mi sie rozpuscila podczas pieczenia ale spod nie namiekl. Gino radzi dac inna ale jaka? Nie mam pojecia. Moze w Italii to zaden problem... Co do weryfikacji obrazkowej...podczas dodawania komentarzy? Pierwszy raz slysze... Musze to sprawdzic i zmienic. I nie urazilas mnie...ja taka wrazliwa to nie jestem :))

Buziaki.
majka pisze…
Ten komentarz został usunięty przez autora.
majka pisze…
Dziekuje :)

Pozdrowienia.
majka pisze…
Dziekuje Amber :) Czasami chcialabym je upiekszyc ale jakos mi to nie wychodzi :) A zdjecia zawsze robie w biegu...

Usciski.
majka pisze…
Jest baaaardzo cienkie :) Ciesze sie, ze Ci sie podoba.

Pozdrowienia.
majka pisze…
Dziekuje i pozdrawiam :)
majka pisze…
:)) Pozdrowienia.
majka pisze…
Tez uwazam, ze wiecej nie trzeba :) Pizza jest naprawde pyszna wiec moze sie wreszcie skusisz? :))

Pozdrawiam cieplo.
majka pisze…
Bardzo dziekuje :) A pizze polecam :)
majka pisze…
Plany zawsze mozna zmienic :)) A te pizze robi sie naprawde szybko.

Pozdrowienia.
majka pisze…
Wloska pizza najlepsza :) Pisze to ja, ktora zawsze zajadala sie pizza na grubym (o zgrozo!) ciescie :))

Pozdrawiam cieplutko.
majka pisze…
Oj tam, od razu goraco :) Nie przesadzaj tylko zabieraj sie za wyrabianie ciasta na pizze :))
majka pisze…
Tez tak uwazam :) Poza tym jesli nie jest to pizza z prawdziwej wloskiej pizzerii to szkoda pieniedzy. Lepiej zrobic sobie w domu :))

Pozdrowienia.
majka pisze…
Ciesze sie, wiec ta pewnie by Ci posmakowala :) Polecam.

Pozdrowienia.
Majuś, ufff... To fajnie:) . Chodziło mi o transliterację w Ustawieniach. Jak ustawisz WYŁĄCZ to nie trzeba będzie wpisywać literek (nieczytelnych niekiedy) kiedy dodaje się komentarz u Ciebie.
majka pisze…
To moze przy okazji tez pizze? Skoro piekarnik juz nagrzany... Poza tym nie samym chlebem zyje czlowiek :))

Pozdrowienia.
majka pisze…
To witaj w klubie :) Jak uzywam okraglych form do pieczenia pizzy to jeszcze jakos daje rade ale bez tych form to nie nalicze ile maja katow :)) Mam nadzieje, ze upieczesz i ze bedzie Ci smakowac :)

Usciski.
majka pisze…
Nic nie rozumiem...mam to wylaczone w ustawieniach... Nadal sie pojawia?
majka pisze…
Dziekuje :) Mnie smakuje o kazdej porze roku :)) Chociaz w tym co piszesz cos jest... :)

Pozdrowienia.
majka pisze…
Dziekuje Grazynko :)

Pozdrowienia.
majka pisze…
W takim razie zapraszam Majanko :) Zrobie dla Ciebie nawet dwie :) I dziekuje za mile slowa.

Usciski.
majka pisze…
Dziekuje. Ja kiedys zajadalam sie polskimi pizzami na grubym ciescie i nie moglam zrozumiec, jak mozna zachwycac sie taka na cienkim :)) Troche mi to zajelo czasu ale zrozumialam :))

Pozdrowienia.
test...no, nadal jest... A zapisałaś na końcu na pomarańczowo ZAPISZ USTAWIENIA, że tak głupio zapytam?
majka pisze…
Zapisalam, zapisalam :)) A czy nie powinno i mi sie pokazywac kiedy pisze komentarz? Bo nic sie nie pokazuje :))
O tego to ja nie wiem..., do siebie wchodzę przez pulpit nawigacyjny i nawet jak mam włączoną moderację, to moje od razu wyświetla, więc może to tylko na "obcych "działa...
majka pisze…
Sprobuj raz jeszcze. Wylaczylam wreszcie weryfikacje obrazkowa dla komentarzy. Chyba szukalam nie tam gdzie trzeba :))
NIE MA! :):):):):):)
majka pisze…
To sie ciesze :) Ja nawet nie wiedzialam, ze to mam wlaczone. Taka gapa ze mnie :))

Uciekam do lozka.
Spokojnje nocy :))
Bea pisze…
To nasza ulubiona weekendowa kolacja latem (a jesienia i zima czesto sobotni obiad ;)). Ja tez zawsze uzywam tylko passaty, czasem dodaje do niej roztarty zabek czosnku (w zaleznosci od dodatkow), czasem troche ziol; teraz latem czesto robie pizze z cukinia, pozniej dochodza inna warzywa, czesto pieczone. No i co jakis czas polowa jest dla mnie wlasnie albo z salami, albo z prosciutto ;)
Mimo, iz taka bedzie wieczorem, to juz teraz chetnie poczestowalabym sie Twoja :)

Pozdrawiam Majko! I milego weekendu zycze :)
Ania pisze…
Uwielbiam domową pizze, nie ma porównania do tej kupnej, w lidlu na tygodniu włoskim kupowałam do pizzy salami z koprem, pycha:)
Usagi pisze…
Wygląda przepysznie, aż ślinka cieknie. Jejku, jak ja bym zjadła taka domową pizzę... ech, ale za ciepło na piekarnik dzisiaj :)
aga pisze…
wyglada tak, ze nie nadazam przelykac sliny, mniammm:)
oblednie pyszna:)
Kasieńka pisze…
Właśnie została zjedzona, wprawdzie z innymi dodatkami, ale ciasto jest fajne i zupełnie bezproblemowe, szybkie i przyjemne. Polecam!
Nina pisze…
Majko, bardzo apetyczne zdjęcia, aż chce się jeść!
książka pisze…
grube ciasto, to nie problem, o ile są na nim proporcjonalnie grubą warstwą dodatki...