czwartek, 19 kwietnia 2018

Tortelloni z zielonym groszkiem i tunczykiem.


Mam dzis dla Was przepis na pyszne i szybkie w przygotowaniu danie obiadowe (lub jesli ktos woli, kolacyjne:) Do przygotowania tego dania uzywamy gotowych, swiezych pierozkow tortelloni z serem (mysle, ze pierozki ze szpinakiem i ricotta beda smakowaly rownie dobrze). Jesli ktos nie lubi tunczyka moze go pominac, danie jest wystarczajaco dobre z samym groszkiem. Goraco polecam :)


Tortelloni z zielonym groszkiem i tunczykiem

Skladniki na 3-4 porcje:
1 op. swiezych pierozkow tortelloni z serem (500g)
300 g mrozonego zielonego groszku
1 puszka tunczyka w sosie wlasnym (185g)
250 ml smietany kremowki (30%)
1 mala cebula
1 zabek czosnku
3 lyzki oliwy
1 lyzka maki pszennej
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz

Cebule i czosnek obrac, drobno posiekac. Na glebokiej patelni rozgrzac oliwe, wrzucic cebule i czosnek, podsmazyc. Oproszyc maka, krotko zasmazyc.

Wlac smietane i 150 ml wody, wymieszac. Dodac zamrozony groszek i gotowac przez 5 min. az sos zgestnieje a groszek bedzie miekki. Doprawic do smaku sola morska i swiezo mielonym pieprzem.

Tunczyka osaczyc z zalewy, podzielic widelcem na mniejsze kawalki. W garnku zagotowac wode z dodatkiem soli. Wrzucic pierozki tortelloni, gotowac wg przepisu na opakowaniu, osaczyc.

Ugotowane tortelloni przelozyc na patelnie. Dodac tunczyka, wymieszac i podawac.



poniedziałek, 16 kwietnia 2018

Salatka ziemniaczana z oliwkami i rukola.


Dzis przepis na kolejna salatke. Ta salatka jest doskonala nie tylko jako przekaska w ciagu dnia czy danie kolacyjne ale moze byc rowniez swietnym dodatkiem do dan z grilla. Salatka jest naprawde pyszna a do tego szybka w przygotowaniu. Nie rezygnujcie z rukoli, nadaje ona calej salatce pikanterii :) Goraco polecam.


Salatka ziemniaczana z oliwkami i rukola

Skladniki na 4 porcje:
800 g ziemniakow*
125 ml soku pomaranczowego
4 lyzki balsamico bianco
1 lyzeczka musztardy
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz
8 lyzek oliwy
125 g rukoli
10 suszonych pomidorow marynowanych w oliwie (ze sloika)
1/2 peczka szczypiorku
100 g czarnych oliwek (bez pestek)

Ziemniaki wyszorowac, gotowac w mundurkach przez 25-30 min. Jeszcze cieple obrac ze skorki i pokroic w kostke.

Przygotowac sos winegret: do miseczki wlac sok pomaranczowy, dodac balsamico bianco, musztarde, doprawic do smaku sola morska i swiezo mielonym pieprzem, dokladnie wymieszac.

Gotowym sosem polac jeszcze cieple ziemniaki, wymieszac, odstawic pod przykryciem na 20 min. aby ziemniaki sie "zamarynowaly".

Rukole umyc, osuszyc. Pomidory pokroic na mniejsze kawalki. Szczypiorek umyc, osuszyc, posiekac.

Do ziemniakow dodac pokrojone pomidory i szczypiorek, wymieszac. Na koniec dodac rukole, ponownie delikatnie wymieszac i podawac.



* mozna tez uzyc bardzo malych ziemniakow, ktore po ugotowaniu kroimy tylko na polowki lub cwiartki.

poniedziałek, 9 kwietnia 2018

Falscher Hase - pieczen z mielonego miesa z jajkiem.


Witajcie po swietach :) Dzis chce sie z Wami podzielic przepisem na pyszny obiad. W swieta upieklam pieczen z mielonego miesa z jajkiem w srodku. Tutaj nazywa sie taka pieczen "falscher Hase" czyli "falszywy zajac" (oszukany). Nazwa pochodzi prawdopodobnie od naczynia do pieczenia krolika, w ktorym kiedys pieklo sie taka pieczen a takze od ksztaltu, w jaki sie ja formowalo (ja upieklam pieczen w keksowce). Termin "falszywy zajac" (a takze "polski krolik") pojawia sie rowniez w ksiazkach kucharskich z drugiej polowy XIX w. To tyle, jesli chodzi o ciekawostki :) Do pieczeni podalam sos pieczarkowy i duszona marchewke z groszkiem. Goraco polecam :)



Falscher Hase - pieczen z mielonego miesa z jajkiem.

Skladniki na 4-6 porcji:
1 kg mielonego miesa wolowo-wieprzowego
2 czerstwe bulki
2 surowe jajka (M)
1 cebula
2 lyzki oliwy
2-3 lyzeczki ostrej musztardy
2 lyzeczki suszonego tymianku
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz
4 jajka ugotowane na twardo

Sos pieczarkowy:
250 g pieczarek
1 lyzka klarowanego masla
1 mala cebula
1 lekko czubata lyzka maki pszennej
100 ml smietany kremowki
250 ml wody
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz
ew. troche soku z cytryny

Marchewka z groszkiem:
1 peczek marchewki (lub 4 nieduze sztuki)
300 g mrozonego zielonego groszku
1 lyzka klarowanego masla
100 ml wody
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz
szczypta cukru

Do podania:
1,2 kg malych ziemniakow
1 peczek natki pietruszki

Piekarnik nagrzac do temp. 180°C. Keksowke o dlugosci 25 cm wysmarowac oliwa.

Bulki namoczyc w zimnej wodzie. Ugotowane jajka obrac. Cebule obrac, drobno posiekac, podsmazyc na oliwie, wystudzic. Mielone mieso przelozyc do miski, dodac podsmazona cebule, surowe jajka, musztarde, dobrze odcisniete bulki, sol morska i swiezo mielony pieprz, dokladnie wyrobic na gladka mase.

Polowe masy przelozyc do przygotowanej keksowki, posrodku, wzdluz masy zrobic wglebienie. W zaglebienie ulozyc jedno za drugim jajka, przykryc pozostalym miesem. Wierzch posmarowac lyzka oliwy.

Wstawic forme do nagrzanego piekarnika. Piec przez 1-1,5 godz.

W miedzyczasie przygotowac sos pieczarkowy: pieczarki oczyscic, obrac, pokroic w plasterki. Cebule obrac, drobno posiekac. Na patelni rozgrzac klarowane maslo, wrzucic pieczarki i cebule, smazyc na nieduzym ogniu az pieczarki zbrazowieja. Oproszyc pieczarki maka, krotko zasmazyc. Wlac smietane i 250 ml wody, zagotowac i gotowac 5 min. Przyprawic do smaku sola morska, swiezo mielonym czarnym pieprzem i sokiem z cytryny.

Przygotowac marchewke z groszkiem: marchewke obrac, pokroic w plasterki. W garnku stopic klarowane maslo, wrzucic marchewke, podsmazyc przez 5 min. Wlac 100 ml wody, przykryc garnek pokrywka i dusic przez 10 min. Dodac zamrozony groszek i dusic kolejne 5 min. Doprawic do smaku sola, pieprzem i szczypta cukru.

Ziemniaki obrac, zostawic w calosci lub przekroic na pol. Gotowac pod przykryciem w osolonej wodzie przez 20-25 min. Natke pietruszki oplukac, osuszyc, posiekac.

Gotowa pieczen wyjac z piekarnika, zostawic na pare minut w formie (ew. wylac z formy wytworzony podczas pieczenia plyn) a nastepnie wylozyc na talerz.

Ziemniaki odlac, odparowac, wylozyc na talerze, posypac posiekana natka pietruszki. Pieczen pokroic w plastry, rowniez wylozyc na talerze. Polac sosem pieczarkowym. Podawac z dodatkiem duszonej marchewki z groszkiem.




piątek, 30 marca 2018

Wesolego Alleluja! Czekoladowy baranek wielkanocny.



Mam dzis dla Was ostatni juz przepis przed Wielkanoca. Tym razem na czekoladowego baranka (innego baranka znajdziecie tu: klik), ktorego zdazycie jeszcze upiec przed niedziela. Baranka mozecie udekorowac wg uznania piankami marshmallows (niestety nie udalo mi sie kupic bialych) lub pokruszonymi bezami przyklejajac je za pomoca lukru. Ozdabianie baranka na pewno sprawi wszystkim dzieciom (i nie tylko:) wiele radosci. Mozna tez baranka zostawic bez dekoracji. Goraco polecam :)

Zdrowych, pogodnych i rodzinnych Swiat Wielkanocnych. Slonca za oknem, najblizszych przy stole i samych pysznosci na talerzu!



Czekoladowy baranek wielkanocny

Skladniki na forme do baranka o pojemnosci 800 ml:
75 g gorzkiej czekolady
75 g miekiego masla
75 g cukru
1 lyzka cukru z prawdziwa wanilia
2 jajka (M)
100 g maki pszennej
25 g maki ziemniaczanej
1 plaska lyzeczka proszku do pieczenia
szczypta soli
2 lyzki mleka

Dekoracja:
cukier puder
lukier + bezy lub pianki marshmallows
polowki migdalow na uszy baranka

Piekarnik nagrzac do temp. 175°C. Forme do baranka o pojemnosci 800 ml wysmarowac maslem.

Czekolade posiekac, stopic w kapieli wodnej, przestudzic. Miekkie maslo wlozyc do misy miksera, dodac cukier i cukier waniliowy, zmiksowac na gladka, puszysta mase. Ciagle miksujac, odawac po jednym jajku. Wlac rozpuszczona czekolade, zmiksowac.

Make pszenna wymieszac z maka ziemniaczana, proszkiem do pieczenia i szczypta soli. Na zmiane z mlekiem, ciagle miksujac, dodawac do ciasta. Przelozyc mase do przygotowanej formy.

Wstawic forme do nagrzanego piekarnika (postawic ja na blasze z wyposazenia piekarnika, na najnizszym poziomie). Piec 30-35 min. Wyjac, na 10 min. pozostawic ciasto w formie a nastepnie delikatnie wyjac i pozostawic na kuchennej kratce do calkowitego wystygniecia.

Udekorowac wg uznania bezami lub piankami marshmallows przyklejajac je za pomoca lukru zrobbionego z cukru pudru i soku z cytryny lub posypac baranka tylko cukrem pudrem.




środa, 28 marca 2018

Salatka jajeczna z ogorkiem konserwowym i rzezucha.


Dzis typowo wielkanocne danie czyli salatka jajeczna. Z dodatkiem ogorkow konserwowych, szczypiorku i rzezuchy. Polana smietanowo-musztardowym dressingiem. Ta salatka jest szybka i latwa w przygotowaniu. No i oczywiscie bardzo smaczna :) Goraco polecam.



Salatka jajeczna z ogorkiem konserwowym i rzezucha

Skladniki na 4 porcje:
6 jajek
80 g ogorkow konserwowych
1 peczek szczypiorku
1 pudeleczko rzezuchy

Dressing:
80 g majonezu
50 g jogurtu naturalnego (3,5% tluszczu)
1 lyzeczka musztardy
1 lyzeczka musztardy z calymi ziarenkami gorczycy
4-6 lyzek mleka
2-3 lyzki zalewy z ogorkow (ze sloika)
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz
szczypta cukru

Jajka ugotowac na twardo, obrac, pokroic na cwiartki a pozniej na mniejsze kawalki. Ogorki pokroic w plasterki. Szczypiorek oplukac, osuszyc, posiekac. Rzezuche sciac.

Przygotowac dressing: majonez wymieszac z jogurtem, mlekiem, obydwoma rodzajami musztardy i zalewa z ogorkow. Doprawic do smaku sola, pieprzem i szczypta cukru, wymieszac.

Pokrojone jajka wylozyc na pomisek, dodac ogorki konserwowe, polac dressingiem, wymieszac. Posypac salatke posiekanym szczypiorkiem i rzezucha.





poniedziałek, 26 marca 2018

Babka "zielona łąka".




To jedna z lepszych babek jakie kiedykolwiek upieklam i jadlam :) Miekka, wilgotna, idealnie slodka i ten kolor! Soczysta, wiosenna zielen (dzieki dodatkowi szpinaku), ktora pieknie bedzie sie prezentowac na wielkanocnym stole. Szpinaku w ciescie nie czuc, nadaje on babce tylko piekny kolor. Jesli udekorujemy babke jadalnymi kwiatami (lub kwiatkami czy motylkami z jadalnego papieru) wowczas bedzie wygladac jak prawdziwa wiosenna laka :) Goraco polecam.




Babka "zielona łąka"

Skladniki na forme do babek o pojemnosci 2l:
100 g swiezego szpinaku
350 ml oleju slonecznikowego
1 cytryna (bio)
100 g bialej czekolady
3 jajka (M)
150 g cukru
1 lyzeczka cukru z prawdziwa wanilia
300 g maki pszennej
1 op. proszku do pieczenia (15g)

Lukier:
250 g cukru pudru
4-5 lyzek soku z cytryny

jadalne kwiaty do dekoracji lub kwiatki z papieru jadalnego

Forme do babki o pojemnosci 2 l wysmarowac maslem i wysypac maka. Piekarnik nagrzac do temp. 175°C.

Szpinak przebrac, umyc, dokladnie osuszyc i posiekac. Przelozyc szpinak do miski, wlac olej slonecznikowy, zmiksowac za pomoca blendera na gladka mase. Cytryne sparzyc, osuszyc, zetrzec skorke, wycisnac sok. Skorke i sok wycisniety z cytryny dodac do puree ze szpinaku, wymieszac. Czekolade posiekac, stopic na parze.

Do misy miksera wbic jajka, dodac cukier i cukier waniliowy, zmiksowac na jasna, puszysta mase. Make wymieszac z proszkiem do pieczenia i na zmiane z puree ze szpinaku dodawac, ciagle miskujac, do masy. Na koniec wlac rozpuszczona czekolade, wymieszac.

Przelac mase do przygotowanej formy, wyrownac powierzchnie. Wstawic forme do nagrzanego piekarnika i piec przez ok. 60 min. Na 10 min. przed koncem pieczenia sprawdzic za pomoca drewnianego patyczka czy ciasto sie juz upieklo (jesli ciasto bedzie sie kleilo do patyczka, piec kolejne 5-10 min.)

Upieczona babke wyjac z piekarnika, zostawic przez 10 min. w formie. Po tym czasie wyjac babke z formy i zostawic na kuchennej kratce aby calkowicie wystygla.

Z cukru pudru i soku z cytryny przygotowac lukier. Zimna babke polac lukrem, udekorowac kwiatami. Odstawic aby lukier zastygl.






czwartek, 22 marca 2018

Piersi drobiowe z pomidorkami w bazyliowym sosie.


W przerwie pomiedzy kolejnymi swiatecznymi slodkosciami podrzucam Wam przepis na pyszny i szybki obiad :) Piersi drobiowe w kremowym, bazyliowym sosie z dodatkiem kolorowych pomidorkow koktajlowych. Mieso przed duszeniem zawijamy w plasterek szynki parmenskiej (lub boczku), dzieki czemu jest soczyste a szynka dodatkowo podnosi walory smakowe sosu. Do przygotowania sosu uzywamy tu twarozku z dodatkiem bazylii (dobrze tez sprawdzi sie twarozek z dodatkiem ziol). Szybko, latwo i przyjemnie :) Goraco polecam.



Piersi drobiowe z pomidorkami w bazyliowym sosie

Skladniki na 4 porcje:
1 cebula
1 zabek czosnku
4 piersi z kurczaka (po ok. 150 g kazda)
4 plasterki szynki parmenskiej (lub wedzonego boczku)
2 lyzki oliwy
400 g twarozku z bazylia (lub ziolami, np. Almette)
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz
250 g kolorowych pomidorkow koktajlowych
4 galazki bazylii

Cebule i czosnek obrac, drobno posiekac. Piersi drobiowe umyc, osuszyc. Kazdy filet owinac plasterkiem szynki parmenskiej (lub boczku). Na duzej patelni rozgrzac oliwe, podsmazyc kurczaka na duzym ogniu przez kilka minut. Zdjac z patelni, odlozyc na bok.

Na tluszczu pozostalym ze smazenia kurczaka podsmazyc posiekany czosnek i cebule. Wlac 250 ml wody, dodac twarozek. Doprawic do smaku sola morska i swiezo mielonym pieprzem. Wlozyc podsmazone piersi z kurczaka, przykryc patelnie pokrywka i dusic przez 10-20 min.

Pomidoki koktajlowe umyc, osuszyc, ew. przekroic na pol. Bazylie oplukac, osuszyc, oderwac listki od galazek. Dodac pomidorki do sosu, gotowac kolejne 2-3 min. Ponownie doprawic do smaku sola i pieprzem. Na koniec dodac bazylie. Danie podawac z puree ziemniaczanym lub chrupiaca bagietka.




poniedziałek, 19 marca 2018

Ciasto marchewkowe z migdalami.


Dzis mam dla Was znow cos slodkiego - ciasto marchewkowe z migdalami. Wilgotne, delikatne, puszyste, po prostu pyszne. W sam raz dla zajaczka wielkanocnego ;) Jesli tylko podwoicie ilosc skladnikow otrzymacie duza blache ciasta (taka z wyposazenia piekarnika), w sam raz dla duzego grona gosci. Goraco polecam :)



Ciasto marchewkowe z migdalami

Skladniki na 12 kawalkow:
250 g marchewki
sok z 1 cytryny
125 g masla
125 g cukru
1 lyzeczka cukru waniliowego
szczypta soli
4 jajka (M)
150 g maki pszennej
7 g proszku do pieczenia
100 g mielonych migdalow (bez skorki)
50 g posiekanych migdalow
marcepanowe marchewki do dekoracji

Lukier:
175 g cukru pudru
3-4 lyzki soku z cytryny

Piekarnik rozgrzac do temp. 175°C. Forme o srednicy 42x29 wysmarowac maslem i posypac maka.

Maslo i jajka wyjac na ok. 1 godz. przed pieczeniem aby sie ogrzaly. Marchewke obrac, umyc, zetrzec na tarce o drobnych oczkach, wlac 1 lyzke soku z cytryny, wymieszac.

Miekkie maslo przelozyc do misy miksera, dodac cukier, cukier waniliowy i szczypte soli, zmiksowac na gladka, jasna mase. Ciagle miksujac, dodawac po jednym jajku (kazde jajko miksowac 30 sek.).

Make wymieszac z proszkiem do pieczenia, przesiac, dodac do masy, zmiksowac. Wsypac mielone i posiekane migdaly, wymieszac. Na koniec dodac starta marchewke, wymieszac.

Przelozyc ciasto do przygotowanej formy, wyrownac powierzchnie. Wstawic forme do nagrzanego piekarnika, piec przez 30-35 min. Upieczone ciasto wyjac z piekarnika, zostawic na kuchennej kratce do wystygniecia (w formie).

Przygotowac lukier: cukier puder wymieszac z sokiem z cytryny na gladka mase. Posmarowac zimne ciasto, odstawic aby lukier zastygl. Przed podaniem pokroic ciasto na kwadraty i udekorowac marchewkami z marcepanu.











czwartek, 15 marca 2018

Babka marmurkowa z makiem.



Dzis kolejna babka na blogu :) Babka marmurkowa z makiem, do ktorej przygotowania nie trzeba nawet wyjmowac miksera. Wszystkie skladniki przekladamy po prostu do miski z pokrywka, zamykamy miske i potrzasamy nia przez ok. 20-30 sekund. Pozniej wystarczy tylko przemieszac ciasto lekko szpatulka, przelozyc do formy i upiec. Sama bylam ciekawa czy taka babka wyjdzie ale jak sie okazalo wyszla pyszna, nie bylo w niej zakalca (to jedna z tych bardziej "suchych" babek). Jedynym mankamentem byla zbyt duza forma, ktorej uzylam (w przepisie podana byla forma o srednicy 22 cm) i babka wyrosla tylko do polowy formy (babka na zdjeciach wydaje sie byc duza, jednak w rzeczywistosci jest dosyc mala:) Polecam upiec babke w mniejszej formie, zmiane uwzglednilam w przepisie. Goraco polecam :)



Babka marmurkowa z makiem
*inspiracja: Dr. Oetker "Kuchen von A-Z"

Skladniki na forme o srednicy 18 cm:
150 g masla
250 g maki pszennej
3 plaskie lyzeczki proszku do pieczenia
100 g cukru
2 lyzki cukru z prawdziwa wanilia
3 jajka (M)
125 suchego maku
cukier puder (do posypania)

Forme do babki o srednicy 18 cm wysmarowac maslem i wysypac maka. Piekarnik rozgrzac do temp. 180°C.

Maslo przelozyc do rondelka, stopic i wystudzic. Make wymieszac z proszkiem do pieczenia, przesiac do miski, ktora posiada pokrywke. Nastepnie dodac cukier i cukier waniliowy, wymieszac. Wlac stopione maslo, wbic jajka, przykryc miske pokrywka i potrzasac nia energicznie przez 15-30 sekund az skladniki ciasta sie polacza.

Zdjac pokrywke z miski, za pomoca szpatulki zgarnac ze scian miski ew. sucha make, jeszcze raz dokladnie wszystko wymieszac. Podzielic ciasto na dwie czesci. Do jednej czesci dodac suchy mak, wymieszac. Nakladac za pomoca lyzki na przemian porcje ciasta bez maku i z makiem (ciasto jest dosyc geste) tworzac marmurkowy wzor.

Wyrownac powierzchnie ciasta i wstawic forme do nagrzanego piekanrika. Piec przez 45-50 min. Upieczone ciasto wyjac z piakrnika, zostawic na 10 min. w formie a nastepnie wyjac z formy i zostawic do wystygniecia na kuchennej kratce. Przed podaniem posypac cukrem pudrem (mozna tez udekorowac babke cytrynowym lukrem).