Wigilijna postna kapusta.


Bardzo ciesze sie, ze mamy swoje polskie, bozonarodzeniowe tradycje. Ostatnio wywiazala sie rozmowa pomiedzy mna a znajomymi mamami ze szkoly mojego syna, co przygotowujemy na Wigilie. Okazalo sie, ze sposrod pieciu osob obecnych przy rozmowie tylko u mnie na wigilijnym stole zagoszcza postne dania. Moje znajome przygotowuja na ten wieczor np. pieczona kaczke z ziemniakami lub zapiekanke z kurczaka. Pamietam, ze jedna z moich kolezanek (rowniez Niemka) powiedziala mi kilka lat temu, ze na Wigilie przygotowuje pieczen wieprzowa lub kielbaski i salatke ziemniaczana :) Co kraj, to obyczaj ale ja zdecydowanie wole karpia i czerwony barszczyk z uszkami :)


Pewnie kazdy z Was ma swoj sprawdzony przepis na wigilijne dania, w tym na postna kapuste. Ja dziele sie dzis swoim, moze komus sie przyda :) Przygotowuje kapuste z dodatkiem suszonych sliwek (ktore dodaje tez do bigosu z miesem). Kapuste postna podaje zwykle do smazonego lub pieczonego karpia. Polecam :)



Wigilijna postna kapusta

Skladniki na 8 porcji:
1 kg kiszonej kapusty
5 suszonych borowikow
1 lyzka maki
2 lyzki oliwy
1 cebula
2-3 ziarna ziela angielskiego
lisc laurowy
sol
pieprz
kilka suszonych sliwek (mozna tez dodac suszone morele)

Grzyby oplukac, namoczyc, ugotowac w tej samej wodzie. Odcedzic, pokroic na kawalki (wywar pozostawic).

Kapuste posiekac, odcisnac sok (jesli jest mocno kwasna przeplukac w zimnej wodzie), zalac przecedzonym wywarem z grzybow, wymieszac. Dodac lisc laurowy i ziele angielskie. Gotowac pod przykryciem przez 30-45 min.

Wrzucic pokrojone grzyby i sliwki (ew. rowniez morele). Gotowac 15 min. Cebule obrac, posiekac, przesmazyc na oliwie. Wsypac make, zasmazyc, rozprowadzic 3 lyzkami wody i wlac do kapusty. Przyprawic sola i pieprzem.

Dusic, az kapusta zgestnieje. Mozna podawac z grochem lub jako dodatek do smazonego czy tez pieczonego karpia.

Komentarze

Unknown pisze…
Ja też lubię nasze wigilijne postne potrawy, choć zdarzało mi się już jeść różne różości w tym dniu, głównie, gdy byłam zapraszana na kolacje do ludzi innej narodowości. Zawsze było jednak smacznie i miło :-) No i dobrze jest poznać inne zwyczaje. Pmiętam moje pierwsze zaskoczenia, właśnie w Niemczech, dawno temu, faktem, że ludzie 24 grudnia wieczorem przyszli do restauracji. A co więcej - była pełna :-)
Beata pisze…
Domyślam się, że nie mieszkasz w Polsce. Weź pod uwagę, że w innych krajach Europy są inne zwyczaje i tradycje - równie piękne jak nasze. Nie wszyscy obchodzą Wigilię, dla wielu Święta to Boże Narodzenie - np. w USA tylko ten dzień. Dla nas ważny jest barszczyk czy inna zupa (to też zależy od regionu), a dla innych gęsina czy indyk na świątecznym stole. Najważniejsze, że potrafimy przekazać nasze tradycje dzieciom, ale czy one będą je kontynuować to już co innego...
Pozdrawiam świątecznie.
Zuzanna Ploch pisze…
Postna kapusta na Wigilię musi być, u mnie najlepiej z dodatkiem grochu :)
skoraq cooks pisze…
Święta dopiero na parę tygodni, a ja już mam ochotę na taką kapustę :-D
Łucja pisze…
Pyszna kapusta :) Ja też lubię nasze tradycyjne dania wigilijne! Z innymi daniami można szaleć w 1 i 2 dzień świąt :D
Patrycja Reszko pisze…
Bardzo lubię, nie tylko na Wigilię. Uwielbiam podaną na talerzu z.... kaszanką...
DorotaSmakuje pisze…
uwielbiam wigilijna kapustę
Nie wyobrażam sobie Wigilii bez postnej kapusty, karpia i barszczu.:)
Majana pisze…
Wspaniała i piękne zdjęcia. Uwielbiam taką kapustkę.
POzdrowienia serdeczne Majeczko :)
ugotujmyto.pl pisze…
Obowiązkowa! Tak jak groch z cebulą :)